Israeli Realities

Reporting (almost) daily from Israel.

Friday, October 12, 2007

פיצויים על מה שעוד יהיה

Splinters - שבבים
Some of you may die...but it's a sacrifice I am willing to make - Prince Farquad,Shrek
פיצויים על מה שעוד יהיה
ביקורת על מושגי יסוד
מידי פעם מגיעים אלי אנשים המבקשים עצה הקשורה לעיסוק המקצועי הקודם שלי. במשך כמה שנים עסקתי בייצוג וייעוץ משפטי בעניינים המעלים שאלות מתחום בריאות הנפש. בין היתר עסקתי גם בתביעות נכות מול אגף השיקום של משרד הביטחון, בקשר לאנשים שנפגעו במהלך שירות צבאי. הפונה האחרון שהגיע אלי הציג בפני דילמה קשה, וביקש בעצם עצה שאינה רק "משפטית". מדובר בבחור בתחילת שנות השלושים שלו, שבעבר התגורר בחו"ל מספר שנים. במהלך השהות, ובדרך עקלקלה, שולב באיזו פעילות בעלת נופך בטחוני שושואיסטי. כל זה נעשה בהיותו אזרח, ובצורה ישראלית טיפוסית של "סמוך על סמוך". במהלך האירוע נפגע קשה וסחב איתו נזקים טראומתיים מציקים. לאחר שחזר לארץ, החל לברר את זכויותיו, ונתקל בחומת הכחשה ואיום, ככל הניראה על רקע הסודיות וגם משום ששילובו בעניין לא נעשה כשורה, ומישהו ביקש להותיר את העניין ללא חקירה ודרישה. הבחור עזב את הנושא וחזר לחייו, ואולם לאחר חלוף מספר שנים נוספות חש שאינו מתמודד עם הטראומה, וביקש לבדוק שוב את זכויותיו. הוא קיווה שחלוף הזמן יוריד גם את רמת ההתנגדות והחרדה של המערכת, ואולי – קיווה בסתר – משהו גם השתפר בתקינות השלטון בישראל. בשיחה שקיים עם מי שקיים קיבל את המסר הבא. המדינה אכן תפצה אותו על הנזק, אך לשם כך יהיה עליו לאשפז עצמו לכמה זמן, וליטול מנת תרופות משמעותית במשך לפחות שנה, רק כך יצליח להוכיח את נזקיו. התמדת הזכרוןהבחור ביקש לשאול אותי מה דעתי על ה"נוסחא" שהוצעה לו, שכן להערכתו אשפוז ותרופות שאינו זקוק להם, עלולים להרע את מצבו ולהפר את שיווי המשקל העדין אליו הגיע בחייו. טרם השבתי לו את מסקנתי, אך בינתיים עלה הרהור מקברי במוחי. פיצויים, על פי הגדרתם המשפטית, באים לשפות אדם על נזק שנגרם לו. ואולם, לממשלת ישראל המצאה חדשה בעניין זה – פיצויים הם מקדמה על חשבון הנזק שהמדינה עומדת לגרום לך, כיון שעמדת על זכותך לפיצוי על נזק שכבר נעשה. לחלופין, מציעה ממשלת ישראל הבחנה רפואית חדשה – אם אדם מהין לעמוד על זכותו לפי חוק כנגד מנגנוני החושך הישראלים, חזקה שהוא זקוק לאשפוז תרופתי ממושך. וכפי שאמר לי פעם פסיכיאטר יוצא ברית המועצות בשיא התמימות: אדם שהיה דיסידנט בברית המועצות, חזקה שלוקה בנפשו. יתכן שזה יצחיק רק משפטנים או דוברי יידיש.

פורסם ב 18 בנובמבר 2004 20:13 במדור מסות ביקורת 4 תגובות
k = "fghkdty U5A;gAL/5TI8QY7O;GfKLAhSE'58T7AP*(qeuYU54T4hURfAU58YIO7F5HUaOYPOE65fWB&KLQO";



שם:

דואר:

אתר:

כותרת:
בעקבות ריבוי ספאמרים, נאלצנו להוסיף מנגנון שימנע מרובוטים להפציץ את המערכת בתגובות פיקטיביות. אנא העתיקו את הקוד שבתמונה, לתיבת הטקסט שמתחתיה.
קוד הפעלה:

העתיקו את הקוד:

מערכת התגובות נועדה לאפשר דיונים, והשימוש בה כפוף לדין הישראלי. אז אנא שמרו את תגובותיכם ענייניות ומתחשבות בקוראים האחרים, וזכרו שאתם הנושאים באחריות לתגובות שתפרסמו במסגרת באתר זה (כבכל מקום אחר). אין אפשרות להבטיח שהתגובות שתפרסמו ישמרו באתר זה, אז אנא גבו את תגובתכם בהעתק לפני שיגורה (במידה שאתם מעוניינים לשמור אצלכם העתק). וכן, הודעות שלדעתנו פוגעות או לא מתאימות בכל צורה שהיא, בהחלט עשויות להימחק... זכויות היוצרים בתגובות שיתפרסמו במסגרת אתר זה, שמורות לכותביהן. ברוכים הבאים.

התגובות מתפרסמות על דעת ובאחריות כותביהן בלבד.
moe בתאריך 11/30/2004 10:51:07 AM
או שממשיכים עם האוירה המקברית

וטוענים שמדינת ישראל היא מדינה מתקדמת, רואה את הנולד.
גרי אפשטיין בתאריך 11/30/2004 5:28:50 PM
אני פעם

עשיתי עבודה בשביל המוסד שבסופה נותרתי עם עיניים דומעות ותחושת צריבה קלה לאחר מתן שתן. מה עושים נשמה?
איריס בתאריך 12/1/2004 10:32:53 AM
תשובה

אעביר את שתי התגובות לנועץ שלי, ונמשיך משם. גרי, לא הצלחתי להבין אם את.ה גבר או אשה ? לא שזה משנה, חוץ מהדיאגנוזה הרפואית החובבנית שהייתי מציעה פה. רואה את הנולד, הנועץ שלי סבר שיש איזו קבוצה, עמותה, לשכה למקרים כאלה, ואני הימרתי שאין ולא יהיה. אכן, לא רק מתקדמת, אלא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון או בעולם כולו.
בית ראשון בתאריך 12/2/2004 5:45:22 PM
גונים

כמה חשוך הצבע האפור

0 Comments:

Post a Comment

<< Home